Deveta umetnost: Proslava kulture Balkana

Loading

MARKO STOJANOVIĆ, PROFESOR ENGLESKOG, DOBITNIK BROJNIH NAGRADA U ZEMLJI I INOSTRANSTVU
Jubilarna, leskovačka smotra mladih strip-autora iz regiona započeta je početkom februara međunarodnim projektom i izložbom Can for Balkans.
292198112_539727897940377_8469137271854018312_n
Foto: Balkanska smotra mladih strip autora/Facebook

Piše: Jovana Čilić. Izvor: Novi magazin

Balkanska smotra mladih strip-autora, najstariji festival u regionu, ove godine se održava jubilarni, 25. put u Leskovcu, te su, u tom kontekstu, aktivnosti Smotre produžene na čitavu 2023. Početak je označen 2. i 3. februara, kad su Leskovačka škola stripa Nikola Mitrović Kokan i Leskovački kulturni centar ugostili internacionalnu izložbu Can for Balkans, koja je pre ovog grada bila postavljena u rumunskom Regionalnom muzeju u Brašovu, albanskom Nacionalnom istorijskom muzeju u Tirani i u belgijskom Muzeju stripa u Briselu.

MEĐNARODNA KULTURNA MREŽA: Reč je o verovatno najvažnijoj izložbi na Balkanu u ovom trenutku, jer ona, sem nagrađenih radova na velikom internacionalnom konkursu za strip sa temom Balkan kroz istoriju, donosi i detaljan digitalan pregled istorijskog stripa u Rumuniji, Srbiji, Makedoniji i Albaniji. U pitanju je bogato ilustrovano istraživanje posvećeno istoriji srpskog stripa i istorijskom stripu u Srbiji koje su potpisali Slobodan Ivkov, Marko Stojanović i Nikolaj Pepene. Izložba pokazuje i takva istraživanja vezana za strip u Rumuniji, Makedoniji i Albaniji. O značaju izložbe Can for Balkans najbolje svedoče činjenice da je srpski strip kroz nju prvi put ušao u jednu od centralnih svetskih strip institucija – Muzej stripa u Briselu, kao i podatak da ju je za 17 dana videlo oko 30.000 posetilaca iz čitavog sveta. „Projekat Can for Balkans označio je početak međunarodne kulturne mreže koju odlikuju značajna količina kreativnosti, strasti i marljivog rada. Događaj u Leskovcu je ovu mrežu obogatio nečim dodatnim – užitkom koji se ogleda u ostvarenom uspehu. Ja sam autor izložbe i svakako sam njome veoma ponosan. Ipak, moram da priznam da su Marko Stojanović i njegov tim iz Leskovca, pored značajnog doprinosa u realizaciji samog projekta, uspeli da obave nešto od izuzetnog značaja za sve nas – projektni događaj su pretvorili u proslavu Balkana i njegove kulture“, kaže Nikolaj Pepene, kreator i vođa projekta stvaranja mreže istorijskog stripa na Balkanu koja se realizuje uz podršku EU, kroz program Kreativna Evropa.

Izložbenu postavku u Leskovcu pratio je dvodnevni program, otvoren promocijom zbornika tekstova o stripu sa juga i jugoistoka Srbije – Jug i strip u teoriji, koji je priredio i uredio Marko Stojanović a objavila LŠS N. M. Kokan. Po rečima strip teoretičara Slobodana Ivkova „to je prvi i zasad jedeni zbornik u domenu strip teorije u Srbiji“, koji donosi radove 23 strip teoretičara iz Dimitrovgrada, Babušnice, Pirota, Niša, Leskovca i Surdulice. Na okruglom stolu Balkan u stripu, strip na Balkanu učestvovali su stripari iz Rumunije, Belgije, Severne Makedonije, Albanije i Srbije, kao i Bosne i Hercegovine i Bugarske. Rumuniju su predstavljali direktor Regionalnog muzeja u Brašovu Nikolaj Pepene i vodeći rumunski strip teoretičar Dodo Nica, Belgiju Vivin Vendehid i Manuel Fenrandez iz briselskog Muzeja stripa, S. Makedoniju direktor Strip centra Makedonije iz Velesa Vane Trajkov, Albaniju direktor Nacionalnog istorijskog muzeja u Tirani Dorian Koči, Srbiju pomenuti Slobodan Ivkov i Marko Stojanović, dok je BiH predstavljao strip-autor Aljoša Tomić a Bugarsku strip-autor i istoričar dr Aleksandar Vačkov. U okviru Otvorenog strip-ateljea okupljeni strip-crtači iz Rumunije, Bugarske, BiH i Srbije demonstrirali su svoj proces rada okupljenim studentima Akademije strukovnih studija Južna Srbija, Odseka za industrijski dizajn tekstila i odeće Tehnološkog fakulteta u Leskovcu i učenicima Škole za tekstil i dizajn.

O KLIŠEIMA I STEREOTIPOVIMA: „Ovo je treći put da sam imao priliku da učestvujem u projektu Can for Balkans. Pre Leskovaca sa partnerima sam se susreo u Velesu i Tirani. Putujuća izložba (kao kruna rada u okviru projekta, koja svoje putovanje završava u martu u Velesu) pružila mi je neočekivanu priliku da upoznam ljude sa Balkana, tačnije, dela Balkana. U okviru projekta koji je usmeren na razotkrivanje klišea i stereotipa o Balkanu uspeo sam da spoznam svoje klišee i stereotipe, koje svi posedujemo kad govorimo o nečemu što nam je nepoznato. Oslobađajuća istina nalazila se u druženju sa učesnicima projekta i pretpostavljam, ili se barem nadam, da se duh slobode u jednakoj meri proširio i na stanovnike ovih gostoljubivih balkanskih zemalja. Neka nas ovaj i drugi projekti iznova okupljaju oko kulture, neka se njima svedoči dobra volja, a neka se krv proliva samo u bajkama i fantazijama. Živeli budući projekti“, ocenjuje za Novi magazin prvi među jednakima, Manuel Fernandez iz možda i najvažnije strip institucije na svetu, Muzeja stripa u Briselu.

„Tri puta sam učestvovao na strip festivalu u Leskovcu i svaki put je bilo drugačije – od programa animacije, sve do pristupa srpskom stripu, samom gradu i njegovom stanovništvu. U svetlu rečenog, smatram da je ovaj (treći) festival, započet u februaru 2023, bio bolji od prethodna dva, a isto važi i za neverovatnu izložbu realizovanu u okviru projekta Can for Balkans. Nikad nisam video sličnu postavku, iako sam tokom poslednjih 30 godina učestvovao na najznačajnijim strip festivalima i izložbama u Francuskoj, Belgiji, Italiji, Luksemburgu, Portugalu…“, pun je utisaka rumunski teoretičar Dodo Nica. Njegov makedonski kolega, Vane Trajkov složio se da „u svom stoletnom postojanju, strip dosad nije imao mogućnosti da se predstavi jednim ovakvim projektom gde je pet zemalja učestvovalo sa svojim istorijskim stripovima. Radovi obuhvataju velik istorijski period, a na njima su radili vrsna scenaristička i crtačka imena iz Rumunije, Srbije, S. Makedonije, Albanije i Belgije“.

ŽANR SA DUGOM TRADICIJOM: Na pomen istorije, doktor istorijskih nauka, Aleksandar Uzelac dodaje da „istorijski strip predstavlja žanr u okviru Devete umetnosti koji ima svoju dugu tradiciju širom Evrope i na Balkanu. Međutim, sve dosad nije bilo pokušaja da se na jednom mestu sveobuhvatno predstavi istorijski strip i njegov razvoj u Rumuniji, Srbiji, Albaniji, S. Makedoniji i drugim zemljama regiona. Ova izložba, koja pruža detaljan, kritički i živopisni osvrt na pomenuti žanr u balkanskim okvirima, nastala je u sklopu projekta Can for Balkans, koji u saradnji sa lokalnim institucijama i udruženjima vodi Regionalni muzej iz Brašova u Rumuniji. Nakon Rumunije, Belgije i Albanije, izložba je stigla i u Srbiju, i to nimalo slučajno, najpre u Leskovac. Njeno predstavljanje leskovačkoj publici zasluga je saradnika na projektu, poznatog stripskog delatnika Marka Stojanovića i njegovog tima koji su svojim dosadašnjim radom učinili da ovo mesto na jugu naše zemlje postane istinska srpska prestonica Devete umetnosti. Važno je istaći da je izložba multimedijalnog karaktera, da je prilagođena svim uzrastima, da je namenjena onima koji poznaju strip, kao i posetiocima koji nemaju mnogo iskustva sa ovim medijumom. Od srednjovekovnih heroja u stripu, poput Marka Kraljevića i Skenderbega, preko društveno angažovanih i politički obojenih stripova u doba komunizma, do najnovijih ostvarenja u ovom žanru, ova izložba je ipak mnogo više od obične retrospektive istorijskog stripa na Balkanu. Između ostalog, ona stavlja naglasak na često prisutne klišee i stereotipe koji su u prošlosti bili obeležje stripova sa istorijskom tematikom, kao što su marginalizacija i banalizacija ženskih likova ili dehumanizacija neprijatelja. Takođe, ona pruža uvid u rad savremenih autora i njihova dostignuća na polju istorijskog stripa koja prevazilaze postojeća žanrovska ograničenja i postavljaju solidne temelje za buduću plodotvornu saradnju kreativnih umetnika i stvaralaca iz Srbije i susednih zemalja“.

Tekst je prenet sa portala Novi magazin.

Recommended For You

About the Author: Medija centar 016

Discover more from Medija centar 016

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading